Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Kowiesy

Wyszukiwarka

Odnośniki

Banery

  • Dziennik Ustaw

Przejdź do: www.kowiesy.pl

Treść strony

Informacja o uchwaleniu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kowiesy

  Informacja o uchwaleniu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kowiesy   

Na podstawie art.43 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r. Nr 199, poz.1227) Wójt Gminy Kowiesy podaje do publicznej wiadomości, że w dniu 22 kwietnia 2010 r. Rada Gminy Kowiesy podjęła Uchwałę Nr XXXV/184/10 o uchwaleniu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kowiesy.
Z ustaleniami Studium.... można się zapoznać w Urzędzie Gminy Kowiesy, pokój nr 12, w godzinach urzędowania.

Załączniki:

-uzasadnienie w sprawie udziału społeczeństwa w opracowaniu Studium...

-podsumowanie do Studium...........

 

 

UZASADNIENIE

w sprawie udziału społeczeństwa w opracowaniu Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Kowiesy.

Uzasadnienie zostało sporządzone na podstawie art. 42 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z  2008r. Nr 199 poz.1227).
Opracowanie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kowiesy wymagało udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami działu III  rozdziału 1 i 3, w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, w myśl przepisów przytoczonej wyżej ustawy.
Na podstawie art. 39 cyt. ustawy została podana do publicznej wiadomości informacja o przystąpieniu do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania studium.. na środowisko. W  ogłoszeniu i obwieszczeniu podano miejsce (Urząd Gminy Kowiesy), w którym można było zapoznać się z dokumentacją studium.. oraz termin (do 27 lutego 2009 roku) do którego można składać uwagi i wnioski.  W wyznaczonym okresie wpłynął do Urzędu Gminy wniosek od Dyrekcji Bolimowskiego Parku Krajobrazowego. Wniosek dotyczył powiększenia granic Bolimowskiego Parku Krajobrazowego o fragment wsi Wólka Jeruzalska oraz przytoczenia w treści i ustaleniach  studium.. zapisów Planu Ochrony Bolimowskiego Parku Krajobrazowego w tym wyznaczonych stref.  Po przeanalizowaniu treści wniosku stwierdzono, że zawarte w nim uwagi nie zostaną uwzględnione w projekcie studium… poza wyliczeniem  stref, które zostały wyznaczone na terenie gminy Kowiesy. Powiększenie granic każdego parku krajobrazowego posiada swoją odrębną procedurę  zgodnie z przepisami ustawy o ochronie przyrody. Wówczas, na tym etapie Rada Gminy posiada możliwość wypowiedzenia się co do celowości i zasadności powiększenia granic parku krajobrazowego.  Wprowadzenie do studium.. granic powiększonego obszaru parku krajobrazowego jest zasadne dopiero w wyniku ich  wyznaczenia w trybie przepisów o ochronie przyrody i wprowadzeniu w związku z tym pewnych ograniczeń, zakazów i nakazów.
Uwaga wnioskująca o przytoczenie  w ustaleniach studium.. zapisów planu ochrony BPK jest nieuzasadniona.  Plan ochrony BPK został sporządzony na okres  20 lat, jednak może w tym okresie ulegać zmianie. Zapisy planu ochrony przeniesione do studium… w wyniku ich zmiany straciłyby aktualność, co skutkowałoby koniecznością zmiany studium. Zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów, ustalenia planu ochrony parku są wiążące przy sporządzaniu dokumentów planistycznych. Ustalenia projektu studium.. nie są sprzeczne z ustaleniami planu ochrony czego potwierdzeniem jest uzgodnienie z organem właściwym w tym zakresie. Należy nadmienić, że studium.. nie jest dokumentem w oparciu o który wydawane są decyzje administracyjne. Takim dokumentem jest plan miejscowy , czy decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w ustaleniach których muszą być zastosowane wskaźniki określone w planie ochrony.
Drugim etapem umożliwiającym udział społeczeństwa było wyłożenie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kowiesy wraz z prognozą oddziaływania tego studium.. na środowisko.  Ogłoszenie o okresie wyłożenia i możliwości składania uwag i wniosków do wyłożonego projektu studium.. wraz z prognozą zostało zamieszczone w prasie lokalnej na 14 dni przed okresem wyłożenia. Ogłoszenie takiej samej treści zostało umieszczone na stronie internetowej Urzędu Gminy i wywieszone na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Kowiesy. W okresie wyłożenia w dniach od 31 sierpnia 2009  r. do dnia 1 października 2009 roku i w terminie 21 dni po wyłożeniu (do 22 października 2009r.) wpłynęły uwagi od właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy i od Dyrekcji Bolimowskiego Parku Krajobrazowego.

Za uwagi wniesione w trybie ustawy „środowiskowej” (przytoczonej na wstępie) należy uznać uwagi Dyrekcji Bolimowskiego Parku Krajobrazowego. Uwagi te zostały uwzględnione w części dotyczącej: zalecenia budowy na działkach własnych zbiorników retencyjnych, wprowadzania terenów zadrzewionych w tym wzdłuż dróg, cieków wodnych, na miedzach z dążeniem do kompleksowego wprowadzania zadrzewień w obszarach wsi oraz stosowania stonowanej kolorystyki na budynkach z preferencją dla bieli i brązu.  Odrzucone zostały uwagi dotyczące pozostawienia odcinków dróg brukowanych oraz umieszczenia informacji odnoszących się do  grodzenia działek oraz urządzania zieleni przydomowej. Uwagi zostały nieuwzględnione ponieważ, drogi mogą być budowane (modernizowane) w oparciu o inne akty prawne, niż plan miejscowy, w związku z czym zapis ten nie miałby zastosowania, ponadto decyzję czy droga pozostanie o nawierzchni brukowej, czy zostanie wprowadzona inna może być podjęta na etapie przystąpienia do jej modernizacji, co będzie podyktowane między innymi jej funkcjonalnością jak i względami ekonomicznymi. Zapisy, odnośnie ogrodzeń, urządzania zieleni zostaną szczegółowo zawarte w planach miejscowych lub decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (zgodnie z wymogami planu ochrony BPK), dlatego nie jest celowe umieszczanie tak szczegółowych zapisów w projekcie studium.... Jak już wcześniej nadmieniano, ustalenia planu ochrony parku mogą ulec zmianie, a wówczas ustalenia studium.. w tym zakresie staną się nieaktualne.

Pozostałe uwagi dotyczyły poszczególnych nieruchomości jako interes własny właściciela. Uwagi dotyczące nieruchomości położonych we wsi Wola Pękoszewska  stanowiące o braku zgody na realizację w obszarze RT (powyżej drogi krajowej nr 70) elektrowni wiatrowych oraz o  pozostawieniu części gruntów rolnych w dotychczasowym rolnym użytkowaniu, które w projekcie studium objęte były obszarem o symbolu PU zostały uwzględnione.  Zrezygnowano z wyznaczenia w tej części wsi obszaru lokalizacji elektrowni wiatrowych symbol RT, a z obszaru o symbolu PU wyłączono nieruchomości, których uwaga dotyczyła. Pozostał zapis dopuszczający lokalizowanie elektrowni wiatrowych na gruntach rolnych. Lokalizacja elektrowni wiatrowych będzie następowała w oparciu o plan miejscowy lub decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (nie o studium..), na etapie których właściciele nieruchomości mogą wyrazić lub nie wyrazić zgody na umieszczenie turbin wiatrowych w obrębie ich nieruchomości czy nawet w zasięgu oddziaływania. Na etapie studium.. uwaga jest bezzasadna.

Uwzględniono uwagi dotyczące: objęcia nieruchomości położonej w Chojnacie obszarem zabudowy mieszkaniowej i usługowej z dopuszczeniem produkcyjnej, objęciem nieruchomości położonych we wsi Lisna obszarem zabudowy mieszkaniowej i rekreacyjnej, objęciem nieruchomości położonych we wsi Zawady obszarem zabudowy i pod inwestycje, objęciem części działki położonej we wsi Jeruzal obszarem zabudowy mieszkaniowo – usługowej.

Negatywnie zostały rozpatrzone dwie uwagi. Jedna dotyczyła objęcia działek położonych we wsi Pękoszew  obszarem pod zabudowę letniskową. Uwaga została odrzucona ponieważ wg. ewidencji gruntów działki te są gruntami leśnymi i wskazanie ich na cele budowlane wymagałoby zmiany przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne. Przedmiotowe działki położone są w granicach Bolimowskiego Parku Krajobrazowego, dla którego obowiązuje plan ochrony ustanowiony Rozporządzeniem Nr 4/2008 Wojewody Łódzkiego z dnia 27 lutego 2008 roku. Zgodnie z ustaleniami tego planu działki położone są w tzw. strefie wzmacniania powiązań ekologicznych (PWE), w której (zresztą jak w całym parku) obowiązuje zakaz zmiany przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne. Druga uwaga dotyczyła objęcia nieruchomości położonej we wsi Kowiesy obszarem zabudowy mieszkaniowo-usługowej. W projekcie studium.. przedmiotowa nieruchomość położona jest w terenach „korytarza ekologicznego” objętego granicami Obszaru  Chronionego Krajobrazu „Dolina Chojnatki” - Rozporządzenie Wojewody Łódzkiego Nr 4/2009 z dnia 24 marca 2009r. Jednym z zakazów wprowadzonych w § 4 ust.1 wymienionego rozporządzenia jest dokonywanie zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody oraz wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu. Obszar, w którym zawiera się przedmiotowa działka jest obniżony, podmokły i opadający w kierunku koryta rzeki Chojnatki. Tak więc przystosowanie terenu do realizacji zabudowy spowodowałoby zmianę stosunków wodnych i przekształcenie rzeźby terenu.

W związku z wprowadzonymi zmianami projekt studium.. wraz z prognozą został ponownie wyłożony do publicznego wglądu w terminie od 22 stycznia 2010 roku do 22 lutego 2010 roku, w trybie ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.  W okresie wyłożenia i terminie składania uwag (15 marzec 2010r.) do projektu studium wpłynęły uwagi. Uwagi te raczej ze względu na zakres nie dotyczyły ustawy „środowiskowej” ponieważ dotyczyły objęcia całych nieruchomości położonych we wsi Zawady, obszarami zabudowy. Działki, których dotyczyły uwagi położone są w projekcie studium.. w części w pasie wzdłuż dróg w obszarach zabudowy, natomiast pozostałe części w terenach rolnych.  Ponadto działki te są wąskie i oddalone od siebie, co utrudnia ich zagospodarowanie. Uwzględnienie uwag  skutkowałoby zaburzeniem ładu przestrzennego i funkcjonowania wyodrębnionych  obszarów przestrzeni rolniczej. Wychodzące poza wydzielone ciągi zabudowy niewielkie zespoły zurbanizowane spowodują niekorzystny podział przestrzeni rolniczej. Dlatego uwagi te zostały rozpatrzone negatywnie. Część pism została złożona w okresie składania uwag w formie wniosków do zmiany planu miejscowego, dlatego nie była rozpatrywana w kontekście uwag uwzględnionych lub nieuwzględnionych.

W okresie jednego i drugiego wyłożenia nie odbyła się dyskusja publiczna, ponieważ poza pracownikiem Urzędu Gminy, Wójtem Gminy i projektantem studium.. nie było osób zainteresowanych.

 

                                   Wójt Gminy

                                   /-/ mgr inż Andrzej Józef Luboiński

 

 

PODSUMOWANIE

 

DO STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY KOWIESY

Podsumowanie zostało sporządzone na podstawie art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z  2008r. Nr 199 poz.1227).

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy  Kowiesy jest dokumentem określającym cele i kierunki polityki przestrzennej, jaką będzie realizować Samorząd Gminy  Kowiesy na obszarze swego działania.

Podstawowym kierunkiem rozwoju gminy Kowiesy, jaki został przyjęty w studium..  jest rolnictwo, które od dziesiątków lat jest głównym źródłem dochodów mieszkańców gminy. W tym celu w strukturze przestrzennej obszaru gminy wyznaczone zostały obszary przestrzeni rolniczej. W zakresie rozwoju sfery rolniczej,  przewidywana jest ochrona gleb dobrych klas bonitacyjnych przed zainwestowaniem nierolniczym i są to obszary oznaczone na projekcie rysunku studium.. symbolem R1, w ramach których zabudowa zagrodowa może powstawać w gospodarstwach rolnych powyżej 10,0 ha. Mniejsze ograniczenia inwestycyjne wprowadzone są w obszarach rolniczych oznaczonym w projekcie  studium.. symbolem R2, charakteryzujących się słabszymi glebami. W zakresie wymienionego kierunku rozwoju (przestrzeni rolniczej),  który bazuje na gruntach rolnych nie ma i nie rozpatrywano alternatywnych rozwiązań.

Uzupełniającym kierunkiem rozwoju gminy przyjęty został wielofunkcyjny rozwój osadnictwa , w tym rozwój sfery produkcyjnej w nawiązaniu do dróg krajowych. Pozarolniczy rozwój gminy kształtowany jest na bazie już wykształconej sieci osadniczej jako uzupełnienie wolnych enklaw, wprowadzenie nowych ofert terenowych w styczności do istniejących ciągów zabudowy lub jako drugostronna zabudowa dróg. Rozwój znacznych  powierzchniowo i znaczących dla gminy obszarów produkcyjno-usługowych  jest możliwy tylko w sąsiedztwie dróg o znaczeniu krajowym czy regionalnym. Z ekonomicznego punktu widzenia nie występuje inna korzystniejsza lokalizacja  terenów produkcyjno-usługowych. Lokalizacja jest korzystna również  z punktu widzenia przyrodniczego ze względu na  znaczne oddalenie od  terenów o dużych walorach przyrodniczych.

W terenach atrakcyjnych krajobrazowo i przyrodniczo wprowadzono głównie tereny zabudowy mieszkaniowej, rekreacyjnej. Generalnie należy stwierdzić, że rozwój osadnictwa, niezależnie od tego w których terenach  obszaru gminy by się odbywał, zawsze jest podstawowym problemem zachodzącym między jego rozwojem a środowiskiem. Wobec powyższego, także w przypadku wielofunkcyjnego rozwoju osadnictwa nie zaistniały uwarunkowania do przeprowadzenia wariantowości rozwiązań. Zabudowa i zainwestowanie nierolnicze będą realizowane w obszarach przekształconych antropogenicznie o znikomych walorach przyrodniczych i praktycznie inne możliwe do kształtowania nowej zabudowy obszary odznaczają się takimi samymi cechami, a większość przesądzeń przestrzennych podyktowana jest istniejącym stanem zagospodarowania oraz ustaleniami obowiązujących planów miejscowych i studium I edycji, chociażby obszary wskazane do zabudowy położone w granicach Bolimowskiego Parku Krajobrazowego.

Wskazane w strukturze przestrzeni gminy obszary  lokalizacji elektrowni odsunięte są od osadnictwa oraz od terenów o największych w skali gminy walorach przyrodniczych, w związku z czym nie ma korzystniejszej lokalizacji na terenie gminy, szczególnie, że tereny te są wskazane przez potencjalnych inwestorów. Ponieważ wskazana lokalizacja może ulec zmianie, chociażby z uwagi na podaż gruntów w tym celu, dlatego dopuszczona jest możliwość lokalizacji elektrowni wiatrowych  również w obszarach przestrzeni rolniczej o symbolu R1, R2. Uwarunkowania środowiskowe możliwości lokalizacyjnych elektrowni wiatrowych będą rozstrzygane na etapie planów miejscowych i dalszych procedur lokalizacyjnych. Pod względem ładu przestrzennego praktycznie wszelka inna lokalizacja (poza obszarem o symbolu RT) będzie posiadała taki sam efekt jak w obszarze RT. W granicach Bolimowskiego Parku Krajobrazowego i otuliny obowiązuje zakaz lokalizacji turbin wiatrowych służących sprzedaży energii do sieci elektroenergetycznej. Mogą być realizowane wiatraki służące własnym celom jako infrastruktura techniczna i nie należące do inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko (takie inwestycje nie mogą być realizowane w granicach parku).

We wsiach Wola Pękoszewska, Chojnata, Budy Chojnackie, Turowa Wola, Nowy Wylezin, wyznaczone zostały tereny dla realizacji programu małej retencji w ramach  programu województwa łódzkiego. Zbiorniki powstaną w oparciu o istniejące stawy i obniżenia terenu, dlatego dla ich lokalizacji nie ma wariantowych rozwiązań. Na bazie tych terenów przewidywany jest dodatkowo rozwój funkcji rekreacji i wypoczynku

Reasumując, stwierdza się że przyjęta struktura funkcjonalno-przestrzenna i kierunki rozwoju gminy nie posiadają alternatywnych rozwiązań, które byłyby istotne z punktu widzenia środowiska.

Ustalenia Prognozy oddziaływania na środowisko Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kowiesy, akceptują rozwiązania przyjęte w studium.. zarówno w zakresie ochrony środowiska, przestrzeni rolniczej jak i kierunków rozwoju struktury przestrzennej obszaru gminy.

W toku procedury opiniowania studium.. wraz z prognozą oddziaływania na środowisko z właściwymi organami, o których mowa w art. 57 i art. 58 ustawy przytoczonej na wstępie, nie wpłynęły żadne uwagi do zmiany zapisów i rozwiązań studium.. i prognozy – opinie pozytywne. W trybie uzgodnienia z  Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Łodzi Wydział Spraw Terenowych III (w zakresie ochrony przyrody) zrezygnowano w projekcie studium.. z zapisu dotyczącego powierzchniowej eksploatacji surowców budowlanych we wsi Chełmce (poprzedni symbol UR), pomimo, iż w obowiązującym planie miejscowych takie było m.inn. przeznaczenie. Ponieważ zapis dla tego obszaru został zmieniony w zakresie możliwości powierzchniowej eksploatacji, zrezygnowano dla tego obszaru z symbolu UR, na rzecz symbolu ZR.

W procedurze sporządzania studium.. zapewniona została możliwość udziału społeczeństwa na etapie zawiadomienia o przystąpieniu do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kowiesy oraz na etapie wyłożenia projektu studium.. wraz z prognozą do publicznego wglądu. Projekt studium.. wraz z prognozą wykładany był do publicznego wglądu dwa razy w okresie od 31 sierpnia 2009  r. do dnia 1 października 2009 roku oraz w okresie od 22 stycznia 2010 roku do 22 lutego 2010 roku. Na każdym z tych etapów była możliwość w określonym czasie do zapoznania się z dokumentacją  oraz możliwość zgłaszania wniosków i uwag do tej dokumentacji. Na etapie ogłoszenia o przystąpieniu do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania studium.. na środowisko w okresie od 5 lutego 2009r. do 27 lutego 2009r. wpłynął do Urzędu Gminy jeden wniosek od Dyrekcji Bolimowskiego Parku Krajobrazowego. Wniosek dotyczył powiększenia granic Bolimowskiego Parku Krajobrazowego o fragment wsi Wólka Jeruzalska oraz przytoczenia w treści i ustaleniach  studium.. zapisów Planu Ochrony Bolimowskiego Parku Krajobrazowego w tym wyznaczonych stref.  Po przeanalizowaniu treści wniosku stwierdzono, że zawarte w nim uwagi nie zostaną uwzględnione w projekcie studium… poza wyliczeniem  stref, które zostały wyznaczone na terenie gminy Kowiesy. Powiększenie granic każdego parku krajobrazowego posiada swoją odrębną procedurę  zgodnie z przepisami ustawy o ochronie przyrody. Wówczas, na tym etapie Rada Gminy posiada możliwość wypowiedzenia się co do celowości i zasadności powiększenia granic parku krajobrazowego.  Wprowadzenie do studium.. granic powiększonego obszaru parku krajobrazowego jest zasadne dopiero w wyniku ich  wyznaczenia w trybie przepisów o ochronie przyrody i wprowadzeniu w związku z tym pewnych ograniczeń, zakazów i nakazów.

Uwaga wnioskująca o przytoczenie  w ustaleniach studium.. zapisów planu ochrony BPK jest nieuzasadniona.  Plan ochrony BPK został sporządzony na okres  20 lat, jednak może w tym okresie ulegać zmianie. Zapisy planu ochrony przeniesione do studium… w wyniku ich zmiany straciłyby aktualność, co skutkowałoby koniecznością zmiany studium. Zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów, ustalenia planu ochrony parku są wiążące przy sporządzaniu dokumentów planistycznych, co oznacza, że nie ma konieczności ich przytaczania. Ustalenia projektu studium.. nie są sprzeczne z ustaleniami planu ochrony czego potwierdzeniem jest uzgodnienie z organem właściwym w tym zakresie. Należy nadmienić, że studium.. nie jest dokumentem w oparciu o który wydawane są decyzje administracyjne. Takim dokumentem jest plan miejscowy, czy decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w ustaleniach których muszą być zastosowane wskaźniki określone w planie ochrony.

Zgodnie z wymogami art. 11 pkt 10 i 11 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz art. 39 i 54 ust.2 cyt. wyżej ustawy „środowiskowej”, projekt studium wraz z prognozą oddziaływania na środowisko oraz cała dokumentacja studium.. podlegał wyłożeniu do publicznego wglądu w terminie od 31 sierpnia 2009  r. do dnia 1 października 2009 roku. W 30 dniowym okresie wyłożenia i terminie 21 dni po wyłożeniu (do 22 października 2009r.) wpłynęły uwagi od właścicieli nieruchomości i od Dyrekcji Bolimowskiego Parku Krajobrazowego.

Uwagi dotyczące nieruchomości położonych we wsi Wola Pękoszewska  stanowiące o braku zgody na realizację w obszarze RT (powyżej drogi krajowej nr 70) elektrowni wiatrowych oraz o  pozostawieniu części gruntów rolnych w dotychczasowym rolnym użytkowaniu, które w projekcie studium objęte były obszarem o symbolu PU zostały uwzględnione.  Zrezygnowano z wyznaczenia w tej części wsi obszaru lokalizacji elektrowni wiatrowych symbol RT, a z obszaru o symbolu PU wyłączono nieruchomości, których uwaga dotyczyła. Pozostał zapis dopuszczający lokalizowanie elektrowni wiatrowych na gruntach rolnych. Lokalizacja elektrowni wiatrowych będzie następowała w oparciu o plan miejscowy lub decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (nie o studium..), na etapie których właściciele nieruchomości mogą wyrazić lub nie wyrazić zgody na umieszczenie turbin wiatrowych w obrębie ich nieruchomości czy nawet w zasięgu oddziaływania. Na etapie studium.. uwaga jest bezzasadna.

Uwzględniono uwagi dotyczące objęcia części nieruchomości:  we wsi Lisna i Jeruzal obszarami zabudowy mieszkaniowej, usługowej i rekreacyjnej, a we wsiach: Zawady, Chojnata obszarami zabudowy mieszkaniowej, usługowej z dopuszczeniem produkcyjnej oraz zagrodowej we wsi Zawady.

Negatywnie zostały rozpatrzone dwie uwagi. Jedna dotyczyła objęcia działek położonych we wsi Pękoszew  obszarem pod zabudowę letniskową. Uwaga została odrzucona ponieważ wg. ewidencji gruntów  działki te są gruntami leśnymi i wyznaczenie ich na cele budowlane wymagałoby zmiany przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne. Przedmiotowe działki położone są w granicach Bolimowskiego Parku Krajobrazowego, dla którego obowiązuje plan ochrony ustanowiony Rozporządzeniem Nr 4/2008 Wojewody Łódzkiego z dnia 27 lutego 2008 roku. Zgodnie z ustaleniami tego planu działki położone są w tzw. strefie wzmacniania powiązań ekologicznych (PWE), w której (zresztą w granicach całego parku) obowiązuje zakaz zmiany przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne. Druga uwaga dotyczyła objęcia nieruchomości położonej we wsi Kowiesy obszarem zabudowy mieszkaniowo-usługowej. W projekcie studium.. przedmiotowa nieruchomość położona jest w terenach „korytarza ekologicznego” objętego granicami Obszaru  Chronionego Krajobrazu „Dolina Chojnatka” - Rozporządzenie Wojewody Łódzkiego Nr 4/2009 z dnia 24 marca 2009r. Jednym z zakazów wprowadzonych w § 4 ust.1 wymienionego rozporządzenia jest dokonywanie zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody oraz wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu. Obszar, w którym zawiera się przedmiotowa działka jest obniżony, podmokły i opadający w kierunku koryta rzeki Chojnatki. Tak więc przystosowanie terenu do realizacji zabudowy spowodowałoby zmianę stosunków wodnych i przekształcenie rzeźby terenu.

Należy nadmienić, że powyższe uwagi w tym dotyczące wprowadzenia dodatkowych obszarów zabudowy nie zostały raczej złożone w trybie ustawy „środowiskowej”.

Uwagi wniesione przez Dyrekcję Bolimowskiego Parku Krajobrazowego zostały uwzględnione w części dotyczącej: zalecenia budowy na działkach własnych zbiorników retencyjnych, wprowadzania terenów zadrzewionych w tym wzdłuż dróg, cieków wodnych, na miedzach z dążeniem do kompleksowego wprowadzania zadrzewień oraz stosowania stonowanej kolorystyki na budynkach z preferencją dla bieli i brązu.  Odrzucone zostały uwagi dotyczące pozostawienia odcinków dróg brukowanych oraz umieszczenia informacji odnoszących się do  grodzenia działek oraz urządzania zieleni przydomowej. Uwagi zostały nieuwzględnione ponieważ, drogi mogą być budowane (modernizowane) w oparciu o inne akty prawne, niż plan miejscowy, w związku z czym zapis ten nie miałby zastosowania, ponadto decyzję czy droga pozostanie o nawierzchni brukowej, czy zostanie zastosowana inna nawierzchnia może być podjęta na etapie przystąpienia do jej modernizacji, co będzie podyktowane między innymi jej funkcjonalnością jak i względami ekonomicznymi. Zapisy, odnośnie ogrodzeń, urządzania zieleni zostaną szczegółowo zawarte w planach miejscowych lub decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (zgodnie z wymogami planu ochrony BPK), dlatego nie jest celowe umieszczanie tak szczegółowych zapisów w projekcie studium...., szczególnie, że przy zmianie planu ochrony parku, zapisy te staną się nieaktualne.

Projekt studium.. wraz z prognozą po uwzględnieniu powyższych uwag, został ponownie poddany opiniowaniu i uzgodnieniu w niezbędnym zakresie z uwagi na zmiany czyli z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Łodzi Wydział Spraw Terenowych III, Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Łodzi oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi. Uzgodnienia i opinie były pozytywne.

W związku z wprowadzonymi zmianami projekt studium.. wraz z prognozą został ponownie wyłożony do publicznego wglądu w terminie od 22 stycznia 2010 roku do 22 lutego 2010 roku, w trybie ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.  W okresie wyłożenia i terminie składania uwag (15 marzec 2010r.) do projektu studium wpłynęły uwagi. Część uwag dotyczyła objęcia całych nieruchomości położonych w obszarach rolnych w oddaleniu od siebie we wsi Zawady obszarami zabudowy.  Uwzględnienie uwag  skutkowałoby zaburzeniem ładu przestrzennego i funkcjonowania wyodrębnionych  obszarów przestrzeni rolniczej. Wychodzące poza wydzielone ciągi zabudowy niewielkie zespoły zurbanizowane spowodują niekorzystny podział przestrzeni rolniczej. Dlatego uwagi te zostały rozpatrzone negatywnie. Część pism została złożona w okresie składania uwag w formie wniosków do zmiany planu miejscowego, dlatego nie była rozpatrywana w kontekście uwag uwzględnionych lub nieuwzględnionych.

Również należy zaznaczyć, że uwagi te, poza złożonymi przez Dyrekcję Bolimowskiego Parku Krajobrazowego, raczej nie wpłynęły w trybie ustawy „środowiskowej”.

Realizacja przyjętych w studium.. kierunków rozwoju i zagospodarowania przestrzennego obszaru gminy, będzie następowała nie bezpośrednio w oparciu o omawiany dokument, lecz na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego a następnie decyzji o pozwoleniu na budowę konkretnej inwestycji.

Monitoring skutków realizacji ustaleń studium.. winien polegać na kontrolowaniu i przestrzeganiu zasad i warunków realizacji inwestycji, na każdym etapie realizacji zgodnie z przyjętymi kierunkami rozwoju.

Przyjęta metoda wskaże na jakim etapie procesu planistycznego, zapisy i ustalenia dotyczące ochrony środowiska są niewystarczające, co w konsekwencji nie pozwoliło na wyegzekwowanie pewnych zakazów i ograniczeń w dalszych etapach postępowania inwestycyjnego. Możliwe, że nawet na etapie studium.. pomimo, że są to tylko założenia polityki, zaistnieje potrzeba wprowadzenia dodatkowych zapisów w kwestii zachowania wymaganych standardów środowiska, co w takiej sytuacji wymagałoby zmiany tego dokumentu w tym zakresie.   

Ważny jest etap przestrzegania wyposażenia terenów zabudowy w urządzenia infrastruktury technicznej szczególnie w zakresie chroniących środowisko gruntowo-wodne, zastosowania najnowocześniejszych zgodnie ze współczesną wiedzą techniczną technologii w procesie produkcyjnym oraz wyboru takich konstrukcji i technologii elektrowni wiatrowych, które chroniłyby przed  negatywnym oddziaływaniem na środowisko zamieszkania, dzikie ptactwo, krajobraz oraz lotnictwo cywilne i wojskowe. Podstawowy monitoring winien obejmować ocenę /np. co dwa lub więcej lat/ terenów przeznaczonych do zabudowy oraz funkcjonujących elektrowni wiatrowych (jeżeli zostaną zrealizowane) pod kątem ich wyposażenia w urządzenia chroniące środowisko oraz przeprowadzania okresowych analiz  monitoringu dotyczącego oddziaływania turbin wiatrowych na najbliższe tereny chronione akustycznie, a także na śmiertelność ptactwa, jeżeli monitoring taki został nakazany przez odpowiednie służby z zakresu ochrony środowiska. Wskazana jest analiza, czy systematyczne zagospodarowanie terenów, bądź zmiany w istniejącym  zagospodarowaniu spełniają wymogi zasady „zrównoważonego rozwoju”. W efekcie ocena, czy ustalenia studium.. w zakresie zasad, warunków zagospodarowywania obszarów są w pełni respektowane i czy faktycznie są one wystarczające dla realizacji inwestycji zgodnie z przyjętym kierunkiem rozwoju.

Należy również wziąć pod uwagę fakt, że  poszczególne etapy realizacji ustaleń studium.., szczególnie w zakresie użytkowania elektrowni wiatrowych jak i inwestycji produkcyjnych, będą pod nadzorem odpowiednich organów, zarówno na etapie realizacji jak i funkcjonowania inwestycji. Wówczas będą przeprowadzane procedury zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów prawa w tym z zakresu ochrony środowiska.

Realizacja zagospodarowania w tym realizacja zabudowy w terenach położonych w granicach Bolimowskiego Parku Krajobrazowego również będzie pod nadzorem służb ochrony przyrody chociażby na etapie sporządzania planu miejscowego, czy decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

 

                                                                                                                  Wójt Gminy

                                                                                               /-/ mgr inż.Andrzej Józef Luboiński

Metryka

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Gwardyńska
    data wytworzenia: 2010-05-14
  • opublikował: Administrator Systemu
    data publikacji: 2010-05-14 14:46
  • zmodyfikował: Administrator Systemu
    ostatnia modyfikacja: 2012-04-11 08:27

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 41489
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2023-07-21 11:43:17